Peruker, lösa delar

ToraTeje Elisabet, Kungliga Dramatiska Teaterns bildarkiv

Bilden föreställer Tora Teje som drottning Elisabet, bilden kommer från Kungliga Dramatiska Teaterns bildarkiv.

Dam med perukstockar

En peruk är en hätta att bära på huvudet av hår. Peruken kan vara tillverkad av hästhår, människohår, ull, buffelhår eller syntetiskt material.

34 st ondulerade syntetperuker och mustascher preparerade med dubbelhäftande tejp till koristerna i Blanche och Marie, Norrlandsoperan 2014.

Ondulerade syntetperuker och mustascher preparerade med dubbelhäftande tejp.

 

Byst av romarinna med peruk, Glypoteket i Munchen

Byst av romarinna med peruk, Glypoteket i Munchen

Peruken bärs på huvudet av olika anledningar, mode eller estetiska ideal föreskrivna av kultur eller religion. Ordet peruk är från engelskans periwig och användes först omkring 1675. En del människor bär peruk för att maskera det faktum att de är skalliga, skådespelare bär ofta peruk med avsikt att förändra sitt utseende för att likna någon annan. I engelska domstolar bärs peruker för att ange vilket ämbete vederbörande innehar. På 1970 blev bruket att bära toupé över en begynnande flint vanligt, men på senare år har hårtransplantation blivit ett mer modernt sätt att hejda en begynnande skallighet.

Under 1600 och 1700talet använde de västerländska hoven peruker av olika slag vilket gjorde peruken till en statussymbol.

MarieAntoinette

Marie Antoinette

 

Under rokokon var de vita perukerna bemängda med nikt, eller mjöl vilket retade folkmassorna i Frankrike till den grad att det ledde till att Marie Antioinette chavotterades.

På teatern används peruker för att skapa karaktär, ålder, återskapa en historisk epok eller skapa en dubbelroll. Peruker kan tillverkas i allt från människohår till skumgummi eller garn. En peruk tillverkas efter en skådespelares mått. En tylloid spännes över en perukstock och en perukstomme sys. På stommen fästs hårstråna med hjälp av en hulling, en tambureringsnål. En peruk av äkta hår kräver specialskötsel och måste spikas på en stock och friseras efter tvätt. Allt hantverk som har med peruker, skägg, mustascher, toupéer, löshår, tillsättningar, postischer att göra utföres av en perukmakare. en stockmakare tillverkar perukstockar av varierande storlek och modell. En perukstock kan specialtillverkas efter speciella mått. Under rokokon var perukmakare ett statusyrke av rang.

 

Mcbeth av William Shakespeare, 1909. Bilden tillhör Kungliga Dramatiska teatern, Dramatens bildarkiv.
Svanehvit, 1917.
Gamla Heidelberg, Tora Teje och Gösta Ekman 1917.
Råttfällan, 1918.
Breven med utländska frimärken, Tora teje som Sonja, 1926. Bilden tillhör Kungliga Dramatiska teatern, Dramatens bildarkiv.
Breven med utländska frimärken, Tora teje som Sonja, 1926. Bilden tillhör Kungliga Dramatiska teatern, Dramatens bildarkiv.
Anna Christie, Eugene O'Neill, 1923. Bilden tillhör Kungliga Dramatiska teatern, Dramatens bildarkiv.
Föräldrar av Otto Benzon, 1923. Bilden tillhör Kungliga Dramatiska teatern, Dramatens bildarkiv.
Föräldrar av Otto Benzon,1923. Bilden tillhör Kungliga Dramatiska teatern, Dramatens bildarkiv.
Tora Teje och Olof Winnerstrand. Bilden tillhör Kungliga Dramatiska teatern, Dramatens bildarkiv.
Tora Teje och Olof Winnerstrand. Bilden tillhör Kungliga Dramatiska teatern, Dramatens bildarkiv.
Sankta Johanna, av Georg Bernard Shaw 1925.Bilden tillhör Kungliga Dramatiska teatern, Dramatens bildarkiv.
Hassan, av James E Flecker, 1925. Bilden tillhör Kungliga Dramatiska teatern, Dramatens bildarkiv.
Hassan, av James E Flecker, 1925. Bilden tillhör Kungliga Dramatiska teatern, Dramatens bildarkiv.
Societet, 1926. Här med Sture Bergwall. Bilden tillhör Kungliga Dramatiska teatern, Dramatens bildarkiv.
Sällsamt mellanspel, av Eugene O´Neill, 1928. Bilden tillhör Kungliga Dramatiska teatern, Dramatens bildarkiv.
Gömd, med Sjöberg, 1929. Bilden tillhör Kungliga Dramatiska teatern, Dramatens bildarkiv.
Gömd, med Jessie Wessel, 1929. Bilden tillhör Kungliga Dramatiska teatern, Dramatens bildarkiv.
Tora Teje och Renée Björling. Bilden tillhör Kungliga Dramatiska teatern, Dramatens bildarkiv.
Andromake, Homeros. Bilden tillhör Kungliga Dramatiska teatern, Dramatens bildarkiv.
Storstädning, 1925.Bilden tillhör Kungliga Dramatiska teatern, Dramatens bildarkiv.
Kameliadamen, av Alexander Dumas, 1925. Bilden tillhör Kungliga Dramatiska teatern, Dramatens bildarkiv.
Kameliadamen, av Alexander Dumas, 1925. Bilden tillhör Kungliga Dramatiska teatern, Dramatens bildarkiv.
Gösta Berlings saga, av Selma Lagerlöf, Tora Teje som Majorskan Samzelius, 1925. Bilden tillhör Kungliga Dramatiska teatern, Dramatens bildarkiv.
Gösta Berlings saga, av Selma Lagerlöf, Tora Teje som Majorskan Samzelius, 1925. Bilden tillhör Kungliga Dramatiska teatern, Dramatens bildarkiv.
Bandet, Gösta Hileberg och Tora Teje, 1928. Bilden tillhör Kungliga Dramatiska teatern, Dramatens bildarkiv.
En själ i nöd, 1930. Bilden tillhör Kungliga Dramatiska teatern, Dramatens bildarkiv.
Jag har varit en tjuv, 1931. Bilden tillhör Kungliga Dramatiska teatern, Dramatens bildarkiv.
Elisabet av England av Ferdinand Brückner, 1931. Bilden tillhör Kungliga Dramatiska teatern, Dramatens bildarkiv.
Elisabet av England av Ferdinand Brûckner, 1931. Bilden tillhör Kungliga Dramatiska teatern, Dramatens bildarkiv.
Elisabet av England av Ferdinand Brûckner, 1931. Bilden tillhör Kungliga Dramatiska teatern, Dramatens bildarkiv.
Elisabet av Englandav Ferdinand Brückner, 1931. Bilden tillhör Kungliga Dramatiska teatern, Dramatens bildarkiv.
Ett majestät, 1932. Bilden tillhör Kungliga Dramatiska teatern, Dramatens bildarkiv.
Film, med Edvin Adolphsson, 1932. Bilden tillhör Kungliga Dramatiska teatern, Dramatens bildarkiv.
Film, med Edvin Adolphsson, 1932. Bilden tillhör Kungliga Dramatiska teatern, Dramatens bildarkiv.
Film. Här med Tené Björling, 1932. Bilden tillhör Kungliga Dramatiska teatern, Dramatens bildarkiv.
Film, med Gabriel Alw, 1932. Bilden tillhör Kungliga Dramatiska teatern, Dramatens bildarkiv.
Klaga månde Elektra av Eugene O´Neill, 1933. Bilden tillhör Kungliga Dramatiska teatern, Dramatens bildarkiv.
Blodet ropar under almarna, Eugene O´Neill, 1933. Bilden tillhör Kungliga Dramatiska teatern, Dramatens bildarkiv.
Ett drömspel, av August Strindberg, 1935. Bilden tillhör Kungliga Dramatiska teatern, Dramatens bildarkiv.
Ett drömspel, av August Strindberg, 1935. Bilden tillhör Kungliga Dramatiska teatern, Dramatens bildarkiv.
Helgonsaga, Märta Ekström och Tora Teje, 1943. Bilden tillhör Kungliga Dramatiska teatern, Dramatens bildarkiv.
Millonärskan, 1936. Bilden tillhör Kungliga Dramatiska teatern, Dramatens bildarkiv.
Uppbrott, 1937. Bilden tillhör Kungliga Dramatiska teatern, Dramatens bildarkiv.
Folkungasagan, 1937. Bilden tillhör Kungliga Dramatiska teatern, Dramatens bildarkiv.
En sån dag, 1937. Här med Gun Wållgren. Bilden tillhör Kungliga Dramatiska teatern, Dramatens bildarkiv.
Dödsdansen, 1937, av August Strindberg. Rennert och Tora Teje. Bilden tillhör Kungliga Dramatiska teatern, Dramatens bildarkiv.
Spel på havet av Sigfrid Siwertz i regi av Alf Sjöberg med scenbild av Sven-Erik Skawonius, 1938. Tora Teje som Elisabeth Gullack.
Seger i mörker,av Pär Lagerkvist, 1940. Bilden tillhör Kungliga Dramatiska teatern, Dramatens bildarkiv.
Rovdjuret av K.R.Gierow, 1941. Bilden tillhör Kungliga Dramatiska teatern, Dramatens bildarkiv.
Farmor och vår herre, 1941.Bilden tillhör Kungliga Dramatiska teatern, Dramatens bildarkiv.
Attentatet, 1944.Tora Teje som Hilde Dubois. Bilden tillhör Kungliga Dramatiska teatern, Dramatens bildarkiv.
En kvinna är överflödig, 1944. Bilden tillhör Kungliga Dramatiska teatern, Dramatens bildarkiv.
Idolerna eller de gudabenådade av Jean Cocteau, 1945. Tora teje som Kleopatra.. Bilden tillhör Kungliga Dramatiska teatern, Dramatens bildarkiv.
Idolerna eller De gudabenådade av Jean Cocteau, 1945. Bilden tillhör Kungliga Dramatiska teatern, Dramatens bildarkiv.
Idolerna, Tora Teje och Mimmi Pollack, 1945. Bilden tillhör Kungliga Dramatiska teatern, Dramatens bildarkiv.
Stängda dörrar av Jean Paul Sartre, 1946.Bilden tillhör Kungliga Dramatiska teatern, Dramatens bildarkiv.
Körsbärsträdgården av Anton Tjechov, 1946. Bilden tillhör Kungliga Dramatiska teatern, Dramatens bildarkiv.
Körsbärsträdgården av Anton Tjechov, 1946. Bilden tillhör Kungliga Dramatiska teatern, Dramatens bildarkiv.
Körsbärsträdgården av Anton Tjechov, 1946. Bilden tillhör Kungliga Dramatiska teatern, Dramatens bildarkiv.
Brittannicus, av Jean Racine, 1947. Bilden tillhör Kungliga Dramatiska teatern, Dramatens bildarkiv.
John Gabriel Borkman, av Henrik Ibsen, 1947. Bilden tillhör Kungliga Dramatiska teatern, Dramatens bildarkiv.
Rickard III, av William Shakespeare, 1947. Bilden tillhör Kungliga Dramatiska teatern, Dramatens bildarkiv.
Bernardas hus, Garcia Lorca, 1947.
Skuggan av Mart av Stig Dagerman, 1948. Bilden tillhör Kungliga Dramatiska teatern, Dramatens bildarkiv.
Släktmötet, 1948. Bilden tillhör Kungliga Dramatiska teatern, Dramatens bildarkiv.
En handelsresandes död av Arthur Miller, 1949. Bilden tillhör Kungliga Dramatiska teatern, Dramatens bildarkiv.
Tokiga grevinnan, av Jean Giraudox 1950. Bilden tillhör Kungliga Dramatiska teatern, Dramatens bildarkiv.
Cocktailparty av T.S Eliot 1950. Bilden tillhör Kungliga Dramatiska teatern, Dramatens bildarkiv.
Dans under stjärnorna av Jean Anouilh,1951. Bilden tillhör Kungliga Dramatiska teatern, Dramatens bildarkiv.
Mac Beth, med Lars Hansson.
Dans under stjärnorna av Jean Anouilh,1951. Bilden tillhör Kungliga Dramatiska teatern, Dramatens bildarkiv.
Colombe, 1952. Bilden tillhör Kungliga Dramatiska teatern, Dramatens bildarkiv.
Riten till havet av Johan M.Synge,1955. Bilden tillhör Kungliga Dramatiska teatern, Dramatens bildarkiv.
Kittelflickarens bröllop, 1955. Bilden tillhör Kungliga Dramatiska teatern, Dramatens bildarkiv.
Advent, av August Strindberg, 1955. Bilden tillhör Kungliga Dramatiska teatern, Dramatens bildarkiv.
Advent av August Strindberg, 1955. Här med Gunnar Hellström. Bilden tillhör Kungliga Dramatiska teatern, Dramatens bildarkiv.
Gengångare, av Henrik Ibsen, 1956. Bilden tillhör Kungliga Dramatiska teatern, Dramatens bildarkiv.
Aina, av Sara Lidman, med Margit Carlqvist, 1956. Bilden tillhör Kungliga Dramatiska teatern, Dramatens bildarkiv.
Drottningens juvelsmycke, 1957. Bilden tillhör Kungliga Dramatiska teatern, Dramatens bildarkiv.
Farmor och vår herre, av Hjalmar Bergman, 1957-58. Bilden tillhör Kungliga Dramatiska teatern, Dramatens bildarkiv.
Den hundrade natten, 1959. Bilden tillhör Kungliga Dramatiska teatern, Dramatens bildarkiv.
Trojanskorna, med Margit Carlqvist, 1959. Bilden tillhör Kungliga Dramatiska teatern, Dramatens bildarkiv.
Varagar och lamm, av Aleksander Ostrovskij, 1960. Bilden tillhör Kungliga Dramatiska teatern, Dramatens bildarkiv.
Vargar och lamm av Aleksander Ostrovskij. Här med Henrik Schildt, 1960. Bilden tillhör Kungliga Dramatiska teatern, Dramatens bildarkiv.
Tora Teje. Bilden tillhör Kungliga Dramatiska teatern, Dramatens bildarkiv.
Föräldrar av Otto Benzon,1923. Bilden tillhör Kungliga Dramatiska teatern, Dramatens bildarkiv.
Vargar och lamm, med Gertrue Fridh, 1960. Bilden tillhör Kungliga Dramatiska teatern, Dramatens bildarkiv.
Frenesi. Foto Jaeger. Bilden tillhör Kungliga Dramatiska teatern, Dramatens bildarkiv.
Mcbeth av William Shakespeare, 1909. Bilden tillhör Kungliga Dramatiska teatern, Dramatens bildarkiv.
Description
Tora Teje i Struensee April 1915. Vykort från  Axel Eliassons Konstförlag. Foto Hofatelier Jaeger

Tora Teje i Struensee
 1915
Vykort från Axel Eliassons Konstförlag.
foto: Hofatelier Jaeger

Tora Teje var gift med hovfotografen Herrman Sylwander, vilket förklarar det rikhaltiga material som finns bevarat av hennes rolltolkningar. Tora Teje, egentligen Tora Adelheid Sylwander, ogift Johansson, född 7 januari 1893 i Maria Magdalena församling på Södermalm i Stockholm, död 29 april 1970 i Oscars församling, Stockholm, var en svensk skådespelare. Teje studerade vid Dramatens elevskola 1908–1911. Hon kom att spela många stora roller på Dramaten där hon förutom åren 1913–1922 var engagerad i hela sitt yrkesverksamma liv. Hon spelade roller som Jean Racines Fedra, Euripides Medea, Indras dotter i August Strindbergs Ett drömspel, farmor i Hjalmar Bergmans Farmor och vår herre, Nina Leeds i Eugene O’Neills Sällsamt mellanspel och Christine Mannon Klaga månde Elektra. Inom filmen slog hon igenom i Erotikon av Mauritz Stiller, år 1920. Två år senare spelade hon kleptomanen i Benjamin Christensens Häxan. 1939 agerade hon mot Victor Sjöström i Gubben kommer. Sjöström hade tidigare regisserat henne i Karin Ingmarsdotter och Klostret i Sendomir, båda från 1920.

 

Frisyrmodet vid förra sekelskiftet.

Sarah Bernardt foto av Nadar 1864
Sarah Bernhardt som Sarony Napoleon, ca 1900.
Lilian Gish
Marie Curie
Mystisk kvinna med långt hår
Kvinna utan hatt
Kvinna med hatt
Viktoriansk frisyr
Viktoriansk frisyr
Viktoriansk frisyr
Viktoriansk frisyr
Amerikansk kvinna 1912
Amerikansk kvinna 1912
Amerikansk kvinna 1912
Amerikansk kvinna 1912
Amerikansk kvinna 1912
Amerikansk kvinna 1912
Amerikansk kvinna 1912
Hypnos
Blanche Wittman
Amerikansk kvinna 1912
Amerikansk kvinna 1912
Amerikansk kvinna 1912
Amerikansk kvinna 1912
Amerikansk kvinna 1912
Viktoriansk frisyr
Viktoriansk frisyr
Viktoriansk frisyr
Hypnos
Hysterika
Blanche Wittman
Lydia Rock
Frisyrer för teatern
Frisren
Frisyrer för teatern
Viktorianska frisyrer, sent 1880-1900
1900-talets frisyrer
Viktoriansk frisyr
1911
Hypnos
Chronophotographi av hysterika
Hysterisk kvinna får en attack
Sarah Bernardt foto av Nadar 1864
Description

x-default

Friedrich Nietzsche
Mittbena, mustasch och polisonger
Breuer, enligt devisen det man inte har uppepå huvudet får man ha på hakan.
Typiska polisonger
Jean Martin Charcot läkare vi Salpieteresjukhuset, känd för sin behandling av s.k. hysterikor.
Pierre Curie
Gustav V
Gustav V
1900-talets tolkning av ett 1800-talsmode på film.
Friedrich Nietzsche
Description

Så här illa kan det gå när ett hantverk utarmas. Det funkar men har stora brister. Syntetperuker och tjock panntyll är perukmakarens värsta fiender, i takt med att allt ska göras billigt så har tjocka peruker och ful panntyll blivit regel snarare än undantag. Sverige har världens äldsta perukmakartradition, men det är inget som ekonomerna förstår att värna om.

I princip arbetar hon med sitt eget huvud som om det vore en perukstock, när hon syr fast delarna i sitt eget flätade hår.
Alla medel är tillåtna i jakten på den perfekta illusionen!

 

Comments are closed.