rescensioner

3/12 1998 Dagens Nyheter

Håll masken bakom sminket

Av Kerstin Lundell

Inte visste jag att det var så ljuvligt roligt att leka

med smink och löshår. Efter att ha snurrat några varv

på Eva Lindgrens cdrompaket om masker inser jag

att utseende handlar om mer än att vara vacker eller

ful, och att det år lika mycket lek som allvar.

På paketets två skivor finns gedigna kunskaper om

peruker och ansiktsfärger, hattar och poser, historia

och ljussättning, presenterat i vackra bilder och

trevligt skrivna texter. Men jag fastnar för det avsnitt

när man får prova själv och leka med alltihop. Sju

skådespelare finns till förfogande och ett otal masker,

peruker, ögonfransar, lösnäsor med mera som kan

behövas för en uppsättning av Shakespeares Romeo

och Julia.

Sminket är det allra roligaste, för det är vådligt vilken

skillnad det blir på en människa som är vit, rosa eller

blå i ansiktet. Kontaktlinser finns också.

Det här är ett cdrompaket med många bottnar. Den

som vill lära sig om teaterns historia får sitt, den som

vill lära sig göra en mask hittar recept för det och den

som vill inspireras och filosofera över hur vi hanterar

och spelar med våra ansikten får mycket att fundera

över.

Eva Lindgren har lagrat 20 års yrkeserfarenhet som

maskör på skivan.

Paketet är tänkt som studiematerial för

teaterintresserade ungdomar, på skolor eller i

teatergrupper. Men nog håller den som leksak också.

l FAKTA

• Teatermask

Inga Gill är den roligaste

skådespelaren att maskera.

Hon behåller ett eget uttryck

trots att hon ändras

våldsamt

©

17/12 1998 skrev MACpressen så här:

Maskör blev Mac-programmerare

Multimedia för teaterintresserade

– Efter ett par decennier som maskör och perukmakare skolade hon om sig till fotograf och multimediaproducent med Macintosh,

Macromedia Director, Adobe Premiére, Hasselbladskamera och digitalvideo som viktiga arbetsredskap.

Och nu har Eva Lindgren släppt sin första stora multimediaproduktion, ett imponerande paket bestående av två

CD-ROM-skivor och betitlat Teatermask, den moderna människans mask.

Teatermask blev nyligen klar men har redan fått mycket uppmärksamhet, inte

minst bland lärare. – Målsättningen med Teatermask är att man ska kunna använda den för att

förändra skolan och arbeta över gränserna med bild, form och drama, berättar Eva Lindgren. Men Teatermask

är även intressant för andra, särskilt de som ar teaterintresserade.

CD-skivorna kan exempelvis användas i klassrummet för att

förbereda egna teateruppsättningar På den ena skivan finns all

tänkbar information om specialeffekter, smink. masker och peruker

samt mängder av arkivbilder. På den andra skivan finns en

skådespelarensemble (bestående av Inga Gill och sex andra

svenska skådespelare} som användaren själv kan maskera till

rollerna i egen uppsättning av Shakespeares Romeo och Julia.

För att genomföra projektet har Eva Lindgren bland annat dammsugit

Dramatens bildarkiv och dokumenterat alla masker på Etnografiska

muséet. Och efter massor av arbete med allt från research till programmering i Macromedia Director blev det två välfyllda CD.-skivor

som hon nu ger ut på eget förlag, Eva Lindgren Mask & Design i Stockholm.

Fler olika företag har velat förlägga Teatermask, men det är så dags att komma nu när allt är klart.

När jag presenterade förslaget tyckte förlagen att det var alltför smalt, berättar Eva Lindgren.

Allt har hon förstås inte gjort själv. Exempelvis har hon haft hjälp av en

erfaren utvecklare med Lingo-programmeringen i Director. ”Det ar

viktigt att kunna en del programmering, men man behöver inte klara

allt själv”, resonerar Eva Lindgren, som nu drömmer om att göra en

internationell version av Teatermask, kanske med Elisabeth Taylor

som en av skådespelarna.

Eva Lindgren har en hemsida på http://www.maskdesign.se

Teatermask kostar cirka 1000 kr plus moms i bokhandeln.

Östgötakorrespondenten skrev så här:

KULTUR & NÖJE Publicerat 29/1 1999

Teatermask -den moderna människans mask

Av Eva Lindgren Mask & Design

DEN SKOLKLASS eller amatörteatergrupp som hittar dubbel-cd-romen ”Teatermask- den

moderna människans mask” blir kanske aldrig klar med sin teateruppsättning, men får

grundliga kunskaper i teatersminkning, perukmakeri och maskläggning, och på köpet en

hel del teater- och kulturhistoria.

Om du ska spela Godzilla, Julia eller Cyrano de Bergerac har du all anledning att lustvandra

i denna inspirerande kunskapsgruva.

På den första skivan får man bland annat lära sig hur man steg för steg gör lösnäsor,

helmasker och peruker samt lägger smink.

Här finns ett digitalt maskmuseum. Man får till och med lära sig en del om perukmakeriets

historia.

Den andra skivan sätter in kunskapen i den konkreta föreställningssituationen med

utgångspunkt i Shakespeares ”Romeo och Julia”.

Hur kan Inga Gill eller Philip Zandén se ut med olika frisyrer och sminkningar? Syftet är att

dessa erfarenheter sedan ska kunna användas praktiskt.

Den ambitiösa teatergruppen kan säkert ha stor användning av denna pedagogiska

kvalitetsprodukt

BJÖRN HORGBY

SVD recension 2/1 1999

Teatermask: Eva Lindgren (Mask & Design)

l rollen som Julia ger jag Tuvalisa Rangström pussmun, rödblonda

lockar under hätta och sotsvarta ögon. Hon är oskuldsfull och litet

vilsen. inte bara ljuv. Hennes mor Lady Capulet (Lottie Ejebrancft) får

allongeperuk och gröna läppar; en signal för brytningstid.

Ja – nog är det roligt att konstruera alldeles egna läsarter av

Shakespeares klassiker Romeo och Julia med hjälp av en

digitaliserad sminklåda. Peruk. mask, ögon, mun, grundfärg, rouge

och attribut som näsor eller glasögon kan förändra mycket.

På det växande området cd-rom-utgivning med teatervinkel har nu

kommit Teatermask av Eva Lindgren. Paketet innehåller två cdskivor

och ett häfte. Målgruppen är skolelever som ska få insikt i teaterns

historik och praktik. På den första cd-n behandlas specialeffekter,

smink. mask, peruk. och arkivbilder. Det man undrar är om ungdomar

i dag vet vilka Tora Teje och Lars Hansson var. En bättre introduktion

till dessa sceniska giganter hade varit på plats. Hursomhelst ar

fotona från olika uppsättningar på Dramaten talande för 1900-talets

teaterestetik.

Sminkdelen innehåller litet om färglära och ljus, maskdelen tar

också upp exempel från andra kulturer där masken har rituell

betydelse. Roligast är dock. avsnittet om konsten att förvandla en

människa till en roll. Här gives exempel från en färsk uppsättning av

Muntra fruarna i Windsor.

Med nyförvärvade kunskaper kan man sedan, med cd nr 2,

maskera sin egen sjumannaensemble till de betydligt fler

karaktärerna i Romeo och Julia. Pjästexten finns att skriva ut. De val

man kan göra för att placera läsningen tidsmässigt går från

1000-talets draperade huvudbonader till dagens nyhippa

50-talsbrillor.

Kvaliteten på cd-n är litet ojämn – ibland försvinner till exempel l

speakerrösten -och pausmusiken av Kjell Westling blir tröttande

artificiell ibland. Men nog lär man sig vad isabella är för färg

(smutsvit) och att det var under rokokon som man fick. såga ut

dörrkarmarna för att damemas höga peruker skulle kunna passera.

Efter en stund vid skärmen blir dock min längtan till en levande teater

stor.

ANNA ANGSTROM

© 1999

Läs en annan rescension på nätet

Comments are closed.