3/12 1998 Dagens Nyheter
Håll masken bakom sminket
Av Kerstin Lundell
Inte visste jag att det var så ljuvligt roligt att leka
med smink och löshår. Efter att ha snurrat några varv
på Eva Lindgrens cdrompaket om masker inser jag
att utseende handlar om mer än att vara vacker eller
ful, och att det år lika mycket lek som allvar.
På paketets två skivor finns gedigna kunskaper om
peruker och ansiktsfärger, hattar och poser, historia
och ljussättning, presenterat i vackra bilder och
trevligt skrivna texter. Men jag fastnar för det avsnitt
när man får prova själv och leka med alltihop. Sju
skådespelare finns till förfogande och ett otal masker,
peruker, ögonfransar, lösnäsor med mera som kan
behövas för en uppsättning av Shakespeares Romeo
och Julia.
Sminket är det allra roligaste, för det är vådligt vilken
skillnad det blir på en människa som är vit, rosa eller
blå i ansiktet. Kontaktlinser finns också.
Det här är ett cdrompaket med många bottnar. Den
som vill lära sig om teaterns historia får sitt, den som
vill lära sig göra en mask hittar recept för det och den
som vill inspireras och filosofera över hur vi hanterar
och spelar med våra ansikten får mycket att fundera
över.
Eva Lindgren har lagrat 20 års yrkeserfarenhet som
maskör på skivan.
Paketet är tänkt som studiematerial för
teaterintresserade ungdomar, på skolor eller i
teatergrupper. Men nog håller den som leksak också.
l FAKTA
• Teatermask
Inga Gill är den roligaste
skådespelaren att maskera.
Hon behåller ett eget uttryck
trots att hon ändras
våldsamt
©
17/12 1998 skrev MACpressen så här:
Maskör blev Mac-programmerare
Multimedia för teaterintresserade
– Efter ett par decennier som maskör och perukmakare skolade hon om sig till fotograf och multimediaproducent med Macintosh,
Macromedia Director, Adobe Premiére, Hasselbladskamera och digitalvideo som viktiga arbetsredskap.
Och nu har Eva Lindgren släppt sin första stora multimediaproduktion, ett imponerande paket bestående av två
CD-ROM-skivor och betitlat Teatermask, den moderna människans mask.
Teatermask blev nyligen klar men har redan fått mycket uppmärksamhet, inte
minst bland lärare. – Målsättningen med Teatermask är att man ska kunna använda den för att
förändra skolan och arbeta över gränserna med bild, form och drama, berättar Eva Lindgren. Men Teatermask
är även intressant för andra, särskilt de som ar teaterintresserade.
CD-skivorna kan exempelvis användas i klassrummet för att
förbereda egna teateruppsättningar På den ena skivan finns all
tänkbar information om specialeffekter, smink. masker och peruker
samt mängder av arkivbilder. På den andra skivan finns en
skådespelarensemble (bestående av Inga Gill och sex andra
svenska skådespelare} som användaren själv kan maskera till
rollerna i egen uppsättning av Shakespeares Romeo och Julia.
För att genomföra projektet har Eva Lindgren bland annat dammsugit
Dramatens bildarkiv och dokumenterat alla masker på Etnografiska
muséet. Och efter massor av arbete med allt från research till programmering i Macromedia Director blev det två välfyllda CD.-skivor
som hon nu ger ut på eget förlag, Eva Lindgren Mask & Design i Stockholm.
Fler olika företag har velat förlägga Teatermask, men det är så dags att komma nu när allt är klart.
När jag presenterade förslaget tyckte förlagen att det var alltför smalt, berättar Eva Lindgren.
Allt har hon förstås inte gjort själv. Exempelvis har hon haft hjälp av en
erfaren utvecklare med Lingo-programmeringen i Director. ”Det ar
viktigt att kunna en del programmering, men man behöver inte klara
allt själv”, resonerar Eva Lindgren, som nu drömmer om att göra en
internationell version av Teatermask, kanske med Elisabeth Taylor
som en av skådespelarna.
Eva Lindgren har en hemsida på http://www.maskdesign.se
Teatermask kostar cirka 1000 kr plus moms i bokhandeln.
Östgötakorrespondenten skrev så här:
KULTUR & NÖJE Publicerat 29/1 1999
Teatermask -den moderna människans mask
Av Eva Lindgren Mask & Design
DEN SKOLKLASS eller amatörteatergrupp som hittar dubbel-cd-romen ”Teatermask- den
moderna människans mask” blir kanske aldrig klar med sin teateruppsättning, men får
grundliga kunskaper i teatersminkning, perukmakeri och maskläggning, och på köpet en
hel del teater- och kulturhistoria.
Om du ska spela Godzilla, Julia eller Cyrano de Bergerac har du all anledning att lustvandra
i denna inspirerande kunskapsgruva.
På den första skivan får man bland annat lära sig hur man steg för steg gör lösnäsor,
helmasker och peruker samt lägger smink.
Här finns ett digitalt maskmuseum. Man får till och med lära sig en del om perukmakeriets
historia.
Den andra skivan sätter in kunskapen i den konkreta föreställningssituationen med
utgångspunkt i Shakespeares ”Romeo och Julia”.
Hur kan Inga Gill eller Philip Zandén se ut med olika frisyrer och sminkningar? Syftet är att
dessa erfarenheter sedan ska kunna användas praktiskt.
Den ambitiösa teatergruppen kan säkert ha stor användning av denna pedagogiska
kvalitetsprodukt
BJÖRN HORGBY
SVD recension 2/1 1999
Teatermask: Eva Lindgren (Mask & Design)
l rollen som Julia ger jag Tuvalisa Rangström pussmun, rödblonda
lockar under hätta och sotsvarta ögon. Hon är oskuldsfull och litet
vilsen. inte bara ljuv. Hennes mor Lady Capulet (Lottie Ejebrancft) får
allongeperuk och gröna läppar; en signal för brytningstid.
Ja – nog är det roligt att konstruera alldeles egna läsarter av
Shakespeares klassiker Romeo och Julia med hjälp av en
digitaliserad sminklåda. Peruk. mask, ögon, mun, grundfärg, rouge
och attribut som näsor eller glasögon kan förändra mycket.
På det växande området cd-rom-utgivning med teatervinkel har nu
kommit Teatermask av Eva Lindgren. Paketet innehåller två cdskivor
och ett häfte. Målgruppen är skolelever som ska få insikt i teaterns
historik och praktik. På den första cd-n behandlas specialeffekter,
smink. mask, peruk. och arkivbilder. Det man undrar är om ungdomar
i dag vet vilka Tora Teje och Lars Hansson var. En bättre introduktion
till dessa sceniska giganter hade varit på plats. Hursomhelst ar
fotona från olika uppsättningar på Dramaten talande för 1900-talets
teaterestetik.
Sminkdelen innehåller litet om färglära och ljus, maskdelen tar
också upp exempel från andra kulturer där masken har rituell
betydelse. Roligast är dock. avsnittet om konsten att förvandla en
människa till en roll. Här gives exempel från en färsk uppsättning av
Muntra fruarna i Windsor.
Med nyförvärvade kunskaper kan man sedan, med cd nr 2,
maskera sin egen sjumannaensemble till de betydligt fler
karaktärerna i Romeo och Julia. Pjästexten finns att skriva ut. De val
man kan göra för att placera läsningen tidsmässigt går från
1000-talets draperade huvudbonader till dagens nyhippa
50-talsbrillor.
Kvaliteten på cd-n är litet ojämn – ibland försvinner till exempel l
speakerrösten -och pausmusiken av Kjell Westling blir tröttande
artificiell ibland. Men nog lär man sig vad isabella är för färg
(smutsvit) och att det var under rokokon som man fick. såga ut
dörrkarmarna för att damemas höga peruker skulle kunna passera.
Efter en stund vid skärmen blir dock min längtan till en levande teater
stor.
ANNA ANGSTROM
© 1999
Pingback: Om Teatermask, den moderna människans mask och lektionsförslag - Maskdesign.se | Maskdesign.se