Maskarbetet

Horst. P. Horst. Electric beauty
Mary Wigman's Dance Company, photo by Albert Renger-Patzsch, 1935
La création du monde , a 20 minute ballet (1922-23) . Designs by Fernand Léger, music by Darius Milhaud, choreography by Jean Borlin.
Martha Graham as Medea in Cave of the Heart. Stage set and wire sculptures by Isamu Noguchi . Photos by Philppe Halsman, 1946
Minya Diez-Dührkoop, Dance costumes for “Technik” (1924)
American Vaudeville team 'The Athols' perform their “Spider and the Fly” routine. Late 19th century . From the collection of the Houghton Library, Harvard University
Chantecler, A Barnyard Fantasy From 1911
Chantecler, A Barnyard Fantasy From 1911
Chantecler, A Barnyard Fantasy From 1911
Chantecler, A Barnyard Fantasy From 1911
Chantecler, A Barnyard Fantasy From 1911
Chantecler, A Barnyard Fantasy From 1911
Chantecler, A Barnyard Fantasy From 1911
Chantecler, A Barnyard Fantasy From 1911
Chantecler, A Barnyard Fantasy From 1911
Act 4 of "Chantecler" - "In the Heart of a Wood".
The Mad Hatter's Tea Party from “Alice in Wonderland” at the Opera Comique Theatre in London, 1898
Trollkarlen från OZ.
Kostymtest för Trollkarlen från Oz, bevingad apa, 1939
Kroppsmink. Inspirerat av filmfiguren Edward Sissorhand?
Transylvanien
Paisleymönstrat klär även cykloper.
Beduinmor med sitt barn.
James Craig, kyrkan eller världen, 1900.
Andre Kertesz, 1929-30
Rökning i Japan
Skyltdockor 1930-talet
Hans Langseth som Kung Whiskers. Mannen med världens längsta skägg.
Hans Langseth som Kung Whiskers. Mannen med världens längsta skägg som ung.
Nicholas Kahn & Richard Selesnick, Bat in a Tree, 2012-2013
Vincent Price and Peter Lorre's head
Ray Milland - Man with the X-Ray Eyes (Roger Corman, 1963)
Luisa Casati, omkring 1925, okänd fotograf
Gordon Coster, 1929
foto Man Ray - Untitled
Jandaschewskys clowner, 1900, Australien
Gissa var jag fått mina ärr i från! Coulrophobia
An articulated artist’s model från Frankrike, ca.1860-1880
An early 1930′s Dental Phantom, made of an aluminum skull with steel gums for dental student practice.
Henriette Grindat, 1940-talet
Foto Reuters. Tatueringsbläcket innehåller cencerogena ämnen som vandrar runt i kroppen. Färgerna undersöks nu.
Luisa Casati, i en Fontänklänning, omkring 1920
Horst. P. Horst. Electric beauty
Description
Susanna Levonen som Marie Curie i operan Blanche och Marie på Norrlandsoperan. Pressfoto.

Susanna Levonen som Marie Curie i operan Blanche och Marie på Norrlandsoperan. Pressfoto.

Figaros bröllop, Norrlandsoperan, Susanna Levonen som Marcellina & Lars Arvidson som Don Bartolo, foto © Mats Bäcker

Figaros bröllop, Norrlandsoperan, Susanna Levonen som Marcellina & Lars Arvidson som Don Bartolo, foto © Mats Bäcker, mask Sofia Ranow

Vi kommunicerar med våra ansikten, frisyrer, kläder, gestik och kroppar. Modet påverkar oss, men även konstnärliga idéer, religiösa uppfattningar, experimentlusta och uppfattning om vad som skulle göra oss vackrare eller hjälpa oss att imponera på omgivningen. I en teateruppsättning kan en maskör göra en maskanalys, där rollens yttre egenskaper speglar de inre egenskaperna. Här spelar allt roll. Skådespelarens ålder visavi rollgestaltens ålder, skådespelarens fysiska förutsättningar visavi rollens osv. Här kommer maskörens arbete in. Maskören arbetar med att försöka forska fram grundfakta till rollen genom att studera pjäsanalaysen, läsarten, och sedan sätta in rollen i det sammanhanget visuellt. Bernardashussid15  Skisser på en tänkt mask kan göras med papper och penna eller i datorn med photoshop. Skisserna presenteras för skådespelaren, regissören, scenografen, kostymören så att alla i det konstnärliga teamet är på samma spår.

Genom att bestämma ålder, kön, yrke, klasstillhörighet, religion, etik kan man skymta förutsättningarna för rollen. I samarbete med skådespelaren undersöker maskören vad som ska appliceras på skådespelaren med de hjälpmedel som står till buds: peruk, smink, lösa delar, näsor, öron, tänder, kontaktlinser etc. Maskören gör en provsminkning. Inför genrepet bör alla skådespelare i pjäsen vara sminkade enligt det man kommit överens om och inför fotorepetitionen bör alla maskeringar vara ”klara”. Premiären kan äga rum. Efter premiären sköter maskören föreställningen genom att förbereda peruker, skägg, mustascher, tvätta tyllkanter, frisera, färga egna hår, klippa, gjuta nya näsor, annat som förbrukats eller gått sönder repareras, sminka till föreställningen och passa under föreställningen om så behövs.

Fred Gunnarsson i Drottningjakten

Fred Gunnarsson i Drottningjakten, mask Eva Ekman, foto Eva Lindgren

Gå till botten med rollen genom att ringa in följande:

Fysiska data:

Yrke:
Kön:
Rollens Ålder/skådespelarens ålder:
Födelse år: Skådespelarens respektive rollens.
Kroppstyp:
Attraktiva eller frånstötande drag:
Hårfärg och frisyr:
Typisk klädsel, samt klädernas tillstånd:
Gester och mimik:
Sätt att tala, dialekt:
Ev defekter:
Sociologiska data
Etnisk tillhörighet:
Klassbakgrund:
Utbildning:
Yrke (inkomst och arbetsförhållanden):
Bostadsförhållanden:
Familjeförhållanden:
Vänkrets i och utanför arbetet:
Fritidsaktiviteter (hobbies, intressen):
Politisk inställning:
Religiös inställning:
Psykologiska data
Ambitioner (långsiktiga och kortsiktiga målsättningar:
Frustrationer (vad gör att han inte når sina mål):
Drömmar:
Personliga svagheter:
Temperament:
Intelligens:
Livsinställning och moralisk läggning:
Grundläggande värden (familjesamvaro, hårt arbete):
Romantisk/erotisk läggning:
Komplexer(hämningar, fobier, fixa idéer):
Speciella talanger: exempelvis dansant
När du gör din provmask kan du använda ett sminkkort för att notera dina resultat.

 

'Eskimo Medicine Man exorcising Evil Spirits from a sick boy: Working to Beat the Devil’ - Original Caption Nushagak, Alaska, ca. 1912 Photo by John Edward Thwaites
 Edward S. Curtis. Tó Neinilii (Rain God), Yebichai ceremonial dancer, Navajo, 1904.
Likukulengue. Mask and costume from the Chokwe of Zambia. Photo by Francois d’Elbee
Polychromed Zo'Onna Noh Masks. Japan. 17th century
Polychromed Zo'Onna Noh Masks. Japan. 17th century
Polychromed Zo'Onna Noh Masks. Japan. 17th century
Edward S. Curtis - Untitled (Raven-ma) – Qagyuhl People , British Columbia, 1914
Bulgarisk, traditionell, brudhuvudbonad av blommor.
Michel Leiris, Dogon masks, Mali, 1934
Joseph Rock. Tibetan skeleton dancer, 1925.
Kwoho dancers, Edo region, Nigeria, early 1900s. Photographer : Northcote Thomas Northcote Thomas
Yup’ik masks, Alaska, 1900
Viktor Bulla - Pioneers Defence Drill, Leningrad , ca. 1938
Native Americans on the roof of the McAlpin Hotel, New York, 1913
West African Shaman c. 1904, photo by Robert Hamill Nassau
Maxwell R. Hayes, Duk-Duk medlemmar (Tolai folket från Rabaul), New Britain, Bismarck Archipelago, Papua New Guinea, 1964
Julian Cochrane, Komusō mendicant monks, Japan, 1904
Abisag Tüllmann - Corpus Christi procession , Frankfurt, 1964
Sjoerd Hofstra, Boys returning from their initiation into the Poro, Panguma, Sierra Leone , 1936
'Shaman' , illustration från 'Travels in Western Africa in the Years 1819-21' av William Gray, publiserad 1825
Dans till skogsandarna, Yahunafolket i Colmbia, 1900talet
Vykort av kurtisanen Yagumo från Shimbara distriktet i Kyoto, stämplat 1922.
Kinesisk brud på Batavia på Djakarta, 1800talet.
Spokane kvinna 1897.
Kate Bush?
Igbo masquerade dancers. Nri-Awka region, Nigeria. Early 1900s . Photo by Northcote Thomas
Edward S. Curtis. The Dance of the Gods. 1906
Nya Guinea
Foto Airi Iliste
Captain W.W. Hooper & Surgeon G. Western, ‘A Sikh’, 1860-70
Tetanaya, amerikanska avdelningen för etnicitet
mala korn
'Eskimo Medicine Man exorcising Evil Spirits from a sick boy: Working to Beat the Devil’ - Original Caption Nushagak, Alaska, ca. 1912 Photo by John Edward Thwaites
Description

I mångt och mycket kan man säga att maskörens arbete liknar etnologens. Att bevaka människorna i sin omgivning och finna tecken på samtidens uttryck och hur olika de kan te sig, är en del av arbetet med mask.

sminkkort

sminkkort

Kolla på denna sida där man kan se hur olika moderna masker skulpterats>>>

Kommentarer är stängda.

One Response